Membaca Pertukaran Tawanan Dengan Kaca Mata Hudaibiyah

Ahmad 'Afif Zuhdi bin Ahmad Zaki, Kaherah

Zulkaedah tahun keenam Hijrah, di atas keangkuhan penguasa Quraisy menghalang rombongan Junjungan Mulia, Nabi Muhammad s.a.w.memasuki kota Mekah, termetrai perjanjian yang dikenali kini sebagai Sulh Hudaibiyah. Dalam pembacaan yang ringkas, beberapa terma yang dipersetujui di dalam perjanjian ini mendatangkan protes senyap di kalangan para sahabat yang mersakan bahawa kaum Muslimin bakal menerima kesan negatif hasil dari perjanjian ini.

Allah Taala, Zat yang Maha Mengetahui, menghantar isyarat sebaliknya dengan firmanNya:

'إِنَّا فَتَحۡنَا لَكَ فَتۡحً۬ا مُّبِينً۬ا'

Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata (Al Fath : 1)

Maha Suci Allah yang memberi beberapa signal kemenangan sebaik perjanjian ini termaktub. Kejayaan awal berlaku pada tahun sesudahnya, pabila kaum Muslimin berjaya menunaikan umrah dengan gandaan kualiti dan kuantiti yang sama sekali memeranjatkan penduduk Makkah. Kehadiran ini, berdasarkan kepada syarat yang telah dipersetujui, tidak boleh langsung dibantah atau dimungkiri oleh kaum Musyrikin Mekah.

Di atas iltizam dan komitmen tinggi Muslimin mematuhi persefahaman ini, syiar Islam terus memenuhi jazirah Arab, merubah sosio-politik hingga menimbulkan rasa cemas yang amat kuat hingga mendorong Musyrikin Mekah merencana tindakan tergesa-tergesa yang mentajikahkan perjanjian Hudaibiyah dikhianati oleh mereka sendiri. Puak Quraisy bersama Bani Bakr telah meyerang Bani Khuza'ah yang merupakan sekutu pada kaum Muslimin pada ketika itu.

Persetujuan Israel dan Hamas melakukan pertukaran 1,027 tahanan Palestin dengan seorang tentera Israel, Gilad Shalit juga berlaku pada bulan yang sama. Sejak 1983, jumlah tahanan ini merupakan yang terbesar membabitkan Israel dan pihak Arab.

Namun, usaha ini sewajarnya dilihat sebagai rentetan kepada kerja utama dan yang paling besar dalam isu Palestin-Israel, pembebasan Al-Quds. Memetik kata-kata Khalid Mash'al "Kemenangan kita dalam pertukaran tahanan Palestin dengan Israel tiada tukar gantinya dengan perjuangan kita membebaskan Baitulmaqdis. Ia tiada tukar gantinya dalam perjuangan kita untuk terus mara bagi mendirikan sebuah negara Palestin yang mnjadikan Al-Quds sebagai ibu negaranya.."

Hasil usaha ini, Hamas dlihat memberi political boost kepada gerakan tersebut setelah Fatah melalui Mahmoud Abbas berjaya membawa euphoria kepada rakyat Palestin berikutan ucapan gesaan kepada pengiktirafan Palestine di PBB. Hamas di sebalik tekanan dari luar dan dalam, dari wilyah sempit dan sesak di Gaza, berjaya mengatasi segala hasil dari cita-cita dan matlamat perjuangan yang jelas. Kata pepatah 'The greatest things started somewhere'

Jika kita mahu membuat pertalian secara langsung pertukaran tahanan ini dengan Perjanjian Hudaibiyah kita mampu menemui pada political will pimpinan Islam yang menerajui kedua-kedua kerajaan ini.

Kewujudan setahun jagung pentadbiran negara Madinah yang diterajui oleh Nabi Muhammad s.a.w berjaya mengheret kuasa besar Tanah Arab ketika itu, kaum Quraisy, yang mengusai kota penting Mekah dari sudut politik dan ekonominya duduk berunding semeja. Jelasnya, membuktikan bahawa, Madinah mempunyai suatu peranan strategik yang digeruni oleh Quraisy. Meski pemerintahan Madinah masih belum lagi mempunyai sejarah kegemilangan seperti Quraisy yang berakar lama melangkaui 600 tahun, Madinah berjaya menggugat status quo tersebut. Begitu juga Hamas, hayat pemerintahannya di Gaza jauh lebih singkat berbanding kuasa besar Israel yang bermaharajelela secara haram di Palestin, namun kewujudan Hamas berjaya merubah pendekatan dan polisi ganas Israel terhadap penduduk Palestin. Israel berjaya dipujuk untuk menyutujui perjanjian dengan nisbah yang begitu besar ini (1:1027) hasil kebijakan dan kepintaran Hamas.

Sumber: HarakahDaily

Artikel Berkaitan



0 Teguran:

Post a Comment

 
© Hak Cipta Terpelihara 2011 [:: AlmansuQie ::]
Template : AlmansuQie~GreenBlue
Designed By : AlmansuQie™

Paparan Lebih Kemas Dengan Firefox