Bantulah Palestine Dengan Infaq dan Doamu

Wahai sekalian umat Islam apakah kalian masih belum terasa apa-apa lagi apabila saudara kalian ummat Islam Palestin dizalimi sebegitu rupa. mereka hakikatnya adalah saudara yang paling dekat lantaran jalinan aqidah yang suci.


Lalu apa yang kalian perlu lakukan :

1. Bantu pertahankan tanah ummat Islam Palestine dengan darahmu.
2. Derma jihad untuk membantu mereka di sana
3. Doakan kekuatan, kesyahidan dan kemenangan buat mereka.

Berimanlah dengan seruan Allah :
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ

"Orang-orang mukmin itu sesungguhnya bersaudara."(Al-Hujurat, 49:10)

Berimanlah kalian dengan seruan Allah:
Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.( Al Baqarah 261 )

Pasakkanlah hati kalian dengan maksud sabda Nabi SAW :

لاَ یُؤْمِنُ أَحَدُآُمْ حَتَّى یُحِبَّ لِأَخِيْهِ مَا یُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Nabi SAW bersabda:
Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana diamengasihi dirinya sendiri. - Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.

ٍBerdoalah untuk saudara kalian di Palestine dengan doa Qunut Nazilah:

QUNUT NAZILAH UNTUK UMMAT PALESTINE

Qunut secara istilahnya adalah seperti yang dikatakan oleh Al-Hafidh Ibnu Hajar Al-Asqalani rahimahullah: "Suatu doa di dalam shalat pada tempat yang khusus dalam keadaan berdiri." (Fathul Bari 2/490.)

Dan Nazilah ertinya malapetaka atau musibah yang turun menimpa kaum muslimin dalam bentuk gempa, banjir, peperangan, penganiayaan dan sebagainya.

Qunut nazilah adalah suatu hal yang disyariatkan dan amat disunnahkan ketika terjadi musibah dan kezaliman. Sunnah qunut nazilah ini merupakan pendapat para ulama dari madzhab Hanafiyyah, Malikiyyah, Syafi'iyyah, Hanbaliyyah dan lain-lainnya.

Imam Syafi'i rahimahullah berkata: "Apabila turun musibah kepada kaum muslimin disyariatkan membaca qunut nazilah pada seluruh shalat wajib."
(Syarhus Sunnah karya Al-Baghawi 2/279).

Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah berkata: "Apabila turun bencana kepada kaum muslimin, hendaknya imam melakukan qunut dan diaminkan oleh orang yang dibelakangnya." (Al-Mughni 1/450).

Hadis Anas bin Malik radhiallahu 'anhu riwayat Bukhari-Muslim yang menjelaskan pelaksanaan qunut nazilah oleh Rasulullahu saw selama sebulan pada peristiwa pembunuhan 60 shahabat penghafal Al-Quran, juga hadis Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu riwayat Bukhari-Muslim.

Seruan jihad

Akhukum
Pejuang kecil
http://najhie.blogspot.com/

Artikel Berkaitan



0 Teguran:

Post a Comment

 
© Hak Cipta Terpelihara 2011 [:: AlmansuQie ::]
Template : AlmansuQie~GreenBlue
Designed By : AlmansuQie™

Paparan Lebih Kemas Dengan Firefox